Hamé v roce 2015 roste dvouciferným tempem
Potravinářská společnost Hamé dále zrychluje svůj růst, ve srovnání s první polovinou loňského roku byl dvojnásobný. Tržby za vlastní a importované výrobky v prvním pololetí letošního roku dosáhly 2,893 miliardy Kč a za prvních 6 měsíců roku 2015 se tak meziročně zvýšily o 14 %. Tento pozitivní vývoj byl dán jednak výrazným růstem tržeb v Česku (o 12 %), pokračoval však i růst poptávky po produktech Hamé na většině zahraničních trhů: na Slovensku (o 13 %, včetně akvizice DOMA), v Maďarsku (o 5 %), Rumunsku (o 61 %). Hamé výrazně zvýšilo export i na další trhy, například do Německa, Belgie, Mongolska, Tuniska či Maroka. Vzhledem k zřejmým politickým okolnostem se naopak méně dařilo v Rusku (pokles tržeb o 9 %), či na Ukrajině (pokles o 90 %).
„Výsledky naší firmy jsou velmi dobré. Sklízíme plody kroků a opatření, které jsme realizovali v předchozích letech. Důležité je, že kromě zvyšování vývozu se o naše dobré hospodářské výsledky a čtrnáctiprocentní nárůst tržeb zasloužil i nárůst odbytu našich produktů v domácím Česku, který je pro nás stále s přehledem tím nejdůležitějším trhem,“ vysvětlil generální ředitel Hamé Martin Štrupl. „Věděli jsme, že kvůli politicko-ekonomickým turbulencím budeme čelit zhoršování situace na ruském trhu a zejména na Ukrajině. Na Ukrajině jsme spadli na desetinu loňských tržeb, ale v této zemi chceme i nadále zůstat, protože perspektivnosti ukrajinského stejně jako ruského trhu do budoucna věříme. Pozitivní rovněž je, že jsme výrazně pokročili ve snaze začít vyvážet na nové trhy ve střední Africe. V Beninu, Ghaně a Nigérii máme již sjednané první obchody s tamními distributory a čekáme již jen na dořešení úředních formalit, abychom tam mohli vyvézt domluvené kojenecké výživy. Poprvé se nám také letos podařilo vyvézt produkty do Vietnamu. Očekávám, že tržby Hamé za celý letošní rok překročí hranici 6 miliard, a to přes přetrvávající problémy na ruském i ukrajinském trhu,“ doplnil Martin Štrupl.
Největší podíl na tržbách Hamé měly trvanlivé masové výrobky, tzn. paštiky, masové konzervy a hotová jídla. Tento segment vzrostl meziročně o 11 %. Dařilo se také chlazenému sortimentu, jako jsou chlazená hotová jídla, paštiky, či bagety (nárůst o 13 %). Výrazněji se zvýšily i tržby za zeleninové produkty a výrobky z rajčat (o 20 %).
V Česku Hamé dlouhodobě realizuje přibližně polovinu svých tržeb, druhou polovinu tvoří zahraničí trhy. Druhým největším odbytištěm pro výrobky Hamé je Slovensko (17 % tržeb), dále Rumunsko (10 %), Rusko (9 %) a Maďarsko (7 %).
Hamé převzalo distribuci Panzani
Hamé také převzalo distribuci těstovinových produktů a hotových omáček značky Panzani na českém a slovenském trhu. „V portfoliu Hamé tak nově přibylo více než 30 výrobků, od různých druhů těstovin až po hotové omáčky. Při distribuci této renomované značky můžeme využít naše bohaté logistické zázemí, širokou distribuční síť a mnohaleté zkušenosti z českého, slovenského i dalších trhů. Díky tomuto kroku zvýšíme roční tržby Hamé o více než 200 milionů korun,“ vysvětlil generální ředitel Hamé Martin Štrupl.
„Pro Panzani znamená spojenectví s Hamé velký milník. Česko a Slovensko jsou pro nás velmi důležité a z hlediska těstovin a hotových omáček stále ještě poměrně mladé trhy, které čeká v následujících deseti letech další významný růst. Hamé jsme si pro distribuci našich výrobků vybrali jako v tomto vysoce konkurenčním potravinářském byznysu velmi silnou a renomovanou firmu. V nadcházejícím období se chystáme výrazně inovovat produktové portfolio Panzani a představíme zcela nové produkty,“ řekl Yann Laban, výkonný ředitel Panzani pro ČR a SR.
Hamé investuje do výroby 170 milionů
V roce 2015 Hamé plánuje investovat do rozvoje své výroby celkem 170 milionů Kč. V závodě v Uherském Hradišti například začíná fungovat nová linka na výrobu kečupu bez konzervantů, v jihomoravském Podivíně zase Hamé na zbrusu nové lince letos startuje výrobu nových druhů kojeneckých nápojů a sirupů.
Produktové novinky
„Letošní rok je pro nás ve znamení připomínání výročí 50 let paštiky Májka na trhu. Velmi se nám osvědčila komunikační kampaň, kterou jsme toto výročí připomněli, proto v ní budeme na podzim pokračovat. To, že brand Májka stále výborně funguje, dokládá i úspěch její retro edice pro jeden obchodní řetězec. Ještě letos chystáme další naše retro produkty i pro další obchodní řetězce,“ odhalila ředitelka pro marketing a vývoj společnosti Hamé Marcela Mitáčková. Zdůraznila ale, že Hamé není jen Májka a v letošním roce se na trhu objevuje hned několik výrazných produktových novinek, od kterých si společnost Hamé hodně slibuje. „Naše nové pomazánky EasySandwich a nové paštiky využil při vaření a zdobení jídel například známý šéfkuchař Ondřej Slanina, který natočil spolu s českými biatlonovými reprezentanty sérii zajímavých a inspirativních videoreceptů pro portál recepty s chuti.cz. Rozšířili jsme také řady našich hotových omáček OTMA, hotových jídel EasyCup
i zeleninových pomazánek Natura. Nesmím zapomenout ani na výrazné rozšíření našeho chlazeného sortimentu, a to o nové řady majonéz, tatarek a dressingů Otma, které vyrábíme v našem závodě na Slovensku,“ uzavřela Marcela Mitáčková.